Cestovanie pred vianočnými sviatkami

Cestovanie pred vianočnými sviatkami môže byť niekedy veľmi stresujúce. Nekonečne dlhé meškanie vlaku alebo zrušený let, poznáte to?

Dobrá správa je, že vďaka právam cestujúcich, ktoré platia v celej Európskej únii, máte o starosť menej. Ak sa vám stalo, že váš vlak či autobus meškal alebo vám zrušili let, nezúfajte. Ako cestujúci v leteckej, železničnej, lodnej alebo autobusovej doprave v rámci EÚ máte určité osobitné práva.

Práva cestujúcich v leteckej doprave EÚ sa uplatňujú:

ak ide o let v rámci EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ

ak ide o let z krajiny mimo EÚ do destinácie v EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ

ak ide o let z EÚ do destinácie mimo EÚ, ktorý prevádzkuje letecká spoločnosť z EÚ alebo z krajiny mimo EÚ

ak vám ešte nebola poskytnutá kompenzácia (odškodnenie, presmerovanie, pomoc od leteckej spoločnosti) za problémy na tejto ceste spojené s letom podľa príslušných právnych predpisov krajiny mimo EÚ

Pod EÚ sa myslí 27 členských štátov EÚ vrátane Guadeloupu, Francúzskej Guyany, Martiniku, ostrovov Mayotte a Réunion, Svätého Bartolomeja, Svätého Martina (Francúzskych Antíl), Azorských ostrovov, Madeiry a Kanárskych ostrovov, ale nie Faerské ostrovy. Pravidlá EÚ sa vzťahujú aj na lety na Island , do Nórska a Švajčiarska, ako aj na lety z týchto krajín.

Práva cestujúcich v železničnej doprave

Pravidlá EÚ týkajúce sa práv cestujúcich v železničnej doprave sa spravidla uplatňujú na všetky cesty vlakom a všetky železničné služby na území EÚ.

Pri kúpe cestovného lístka vám musí železničná spoločnosť alebo predajca poskytnúť jasné informácie o:

všeobecných podmienkach, ktoré sa vzťahujú na vašu cestu,

cestách vrátane jedného alebo viacerých prestupov, ak ste si zakúpili priamy cestovný lístok (alebo lístky),

cestovnom poriadku a podmienkach všetkých dostupných taríf, najmä najnižších taríf, ako aj o cestovnom poriadku a podmienkach najrýchlejšieho spôsobu dopravy,

prípadných narušeniach cesty alebo meškaniach (plánované a aktualizované v reálnom čase),

prístupnosti, podmienkach prístupu a dostupnosti zariadení pre cestujúcich so zdravotným postihnutím alebo zníženou pohyblivosťou vo vlaku,

službách dostupných vo vlaku (vrátane siete Wi-Fi a toaliet),

dostupnej kapacite pre bicykle a pravidlách cestovania s bicyklom,

postupoch na reklamáciu stratenej batožiny,

postupoch podávania sťažností,

vašich právach ako cestujúceho podľa pravidiel EÚ a o tom, čo robiť v prípade zrušenia alebo meškania vášho vlaku.

Počas vašej cesty musí prevádzkovateľ vlaku poskytnúť informácie o dostupných službách (vrátane siete Wi-Fi), nasledujúcej stanici, narušeniach cesty a meškaniach, otázkach súvisiacich s bezpečnosťou a hlavných prípojoch. Ak má váš vlak meškanie alebo bol zrušený, prevádzkovateľ vám musí poskytnúť informácie o situácii v reálnom čase a rovnako tak aj informácie o vašich právach a povinnostiach.

Práva cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave

Pravidlá EÚ sa na práva v autobusovej doprave uplatňujú vtedy, ak sa vaša cesta začína alebo končí v krajine EÚ a vzťahujú sa najmä na pravidelnú diaľkovú autobusovú dopravu. Tieto práva sa uplatňujú, ak cestujete pravidelným spojom prevádzkovaným na konkrétnych trasách, na ktorých cestujúci nastupujú a vystupujú na vopred určených zastávkach podľa stanoveného cestovného poriadku. Diaľkový spoj znamená, že plánovaná vzdialenosť trasy, a nie vaša individuálna cesta, je najmenej 250 km.

Počas celej cesty vám musí dopravca poskytovať jasné a pravdivé informácie o spoji a o vašich právach cestujúceho. Tieto informácie by mali byť dostupné vo formáte prístupnom aj pre osoby so zdravotným postihnutím.

Práva cestujúcich v lodnej doprave

Pravidlá EÚ týkajúce sa práv cestujúcich v lodnej doprave sa zvyčajne uplatňujú pri cestovaní väčšinou trajektov a výletných lodí po mori alebo na vnútrozemských vodných cestách (rieky, jazerá alebo kanály) a ak:

ste vyplávali z prístavu v EÚ alebo

sa plavíte do prístavu EÚ z prístavu mimo územia EÚ, ak plavbu prevádzkuje dopravná spoločnosť so sídlom v EÚ alebo

sa plavíte z prístavu EÚ na rekreačnej/výletnej plavbe, na ktorej sa ponúka ubytovanie spolu s ďalšími službami, pričom prenocovanie na palube trvá viac než 2 noci.

Tieto práva sa nevzťahujú na:

lode určené na prepravu maximálne 12 cestujúcich,

lode s 3-člennou alebo menšou posádkou,

veľmi krátke plavby (menej ako 500 m jednosmerne),

väčšinu historických lodí,

exkurzie a vyhliadkové plavby – ak neposkytujú ubytovacie kapacity alebo ak ubytovanie na palube netrvá dlhšie ako 2 noci.

Počas cesty vám musí prevádzkovateľ poskytnúť jasné a presné informácie o službách a vašich právach cestujúceho vrátane podmienok, za ktorých je možný vstup ľudí so zdravotným postihnutím alebo zníženou pohyblivosťou. Tieto informácie by mali byť dostupné vo formáte zrozumiteľnom aj pre osoby so zdravotným postihnutím.

Viac info o svojich právach nájdete na našom webe tu bit.ly/pravaCestujucichEU

Zdroj: Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku